گروه فرهنگی صبار

گروه فرهنگی صبار، سلسله مباحث معرفتی

جزوه اربعین؛ حال مرغی رهیده از دام بن بست تاریخی

جزوه ی زیبای اربعین؛ حال مرغی دهیده از دام بن بست تاریخی را میتوانید در زیر مشاهده کنید:

اربعین؛حال مرغی رهیده از بن بست تاریخی

اربعین: حال مرغی  رهیده از دام بن بست تاریخی

  • عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَهَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا یُبَالِی عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْیَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى یُسْر[۱] عمرو بن جمیع گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمودند:بهترین مردم کسى است که عاشق عبادت باشد و آن را دوست داشته باشد و با وى هم آغوش شود، چنان در آن غرق گردد که مشکلات و آسانى دنیا را نفهمد.
  • آنکه مشتاق بندگی است می داند عالی ترین وجه بندگی وقتی به صحنه می آید که اسم الله در تاریخ ظهور کند تا همه مردم درکنار هم با نظر به یدالله مع الجماعة ندای مستی توحیدی سر داده؛ حق را در همه عالم مشاهده و با او معاشقه کنند.آری تاریخ بی خدایی به پایان رسیده و بشری در صحنه عالم ظهور کرده که به قول آوینی : اینان طلیعه داران توبه بشریتند

شدآنکه، اهل نظر بر کناره می رفتند          هزارگونه سخن بر دهان و لب خاموش

  • آری اگر اسم الله در تاریخی ظهور کند یک شبه راه صدساله طی می شود و عارفانی که اسمی پس از اسمی بر قلب آنان طلوع می کرد، به یکباره همه را سالکانی می بینند که همه عمر آنان را در کوتاهترین زمان یافته اند.

صد ملک دل به نیم نظر می توان خرید          خوبان در این معامله تقصیر می کنند

  • برای برون رفت از تزویر و نفاق طرحی مافوق عقل های مدرن زده می طلبد تا حقیقت را از طریقی دیگر غیر از راههای مرسوم زمانه پیدا نمود. «آینه ی دل چون شود صافی و پاک / نقش ها بینی برون از آب و خاک» (مثنوی مولانا، دفتر دوم)

عقل گوید شش جهت حد است و دیگر راه نیست        عشق گوید راه هست و رفته ایم ما بارها

  • عاشق حق شدن صورت می خواهد و سالک می داند برای رهایی از خدای ذهنی و انتزاعی باید حق را در در آینه مومنینی ببیند تا نظر به عالی ترین مرحله و نهایت مقصد انسانی است داشته باشد.آری «المومن مرآة المومن» مومن آیینه ی مومن است.

عاشق شو ورنه روزی کار جهان سرآید        ناخوانده درس مقصود در کارگاه هستی

آسمان بار امانت نتوانست کشید      قرعه فال به نام من دیوانه زدند

  • کدام راه است که انسان مفتون شده مدرن را بتواند از نگاه مادی زده، به افقی بیندازد که از هرچه رنگ کثرت و محدودیت است، از هر چه شهوت و شهوت زدگی است، از هرچه غیر دوست است آزاد کند. آری تنها عاشقی به ولی خداست که می تواند ما را از خربار خربار گناه بیرون کشد، و ما این را بارها در ارادت به امام حسین (ع) آزموده ایم. خیل عاشقان حسینی در محرم و جدایی از زندگی گناه آلوده گذشته، خود نظر به ظرفیتی عظیم و عزمی دیگر برای برون رفت از ظلمتکده و شهوتخانه ی غرب است . مولوی (دیوان شمس)

همه نقدها شمردی به وکیل درسپردی            بشنو از این محاسب عدد و شمار دیگر

تو بسی سَمن بران را، به کنار درگرفتی        نفسی کنار بگشا بنگر کنار دیگر

خنک آن قماربازی که بباخت هرچه بودش      و نماند هیچش الا هوس قمار دیگر

همه عمر خوار باشد چو بَرِ دو یار باشد          هله تا تو رونیاری، سوی پشت دار دیگر

  • خروج از بن بست تاریخی نیاز به صورت عینی و الگوی حقیقی داشت، و با طلوع اربعین در مقابل انقلاب اسلامی خبر از تاریخ زندگی دوباره انسان می دهد. آری اربعین حال کسانی است که عزم خروج از زندان عقل های حس زده را دارند و می خواهند با نظر به عاشورا و یاران شیدائی حسین (علیه السلام) تاریخ خود را بار دیگر بسرایند. آری اربعین نظر به مرغان رهیده از دام است.

حال زندانی این دام بسی بشنیدیم              حال مرغی که رهیده است از این دام بگو

  • تنها آنهایی که شوق پرواز دارند و آب و دانۀ قفس مادی زده غرب را نمی خواهند مرگ طوطی هندوستان را تنها راه برون رفت از قفس و حصار مادی زدگی می دانند. حسین (ع) سخنرانی نکرد و راه خروج را تیتر کتابی ننمود بلکه با عمل خود و فنای خود راه رهایی را نشان داد، تا ماوراء تنگنا های تاریخی، فردایی نورانی را برای بشریت ترسیم نمود. و چه خوش گفت سید شهیدان اهل قلم: کربلا نه یک زمین، بلکه افقی به وسعت تاریخ است. آری سِرّ بر سَر نی هویدا می شود.

حلاج بر سَرِ دار این نکته خوش سُراید         با شافعی مگوئید امثال این مسائل

  • آری حقیقت در عین آنکه ظاهراست، باطن است و هرتاریخ با شانی جدید تجلی می کند و نوایی تازه سَرمیدهد تا اسرار مگوی خویش را در پردۀ اربعینی دیگر بر اهل خود بگشاید. آری آیه های قرآن عینی اربعین حسنی را دوباره با تدبیر نو باید خواند تا بطنی دیگر از خود به نمایش بگذارد. پس

مطرب خوش نوا بگو تازه به تازه نو به نو                    بادۀ دلگشا بجو تازه به تازه نو به نو

شاهد دل ربای من می کند از برای من           نقش و نگار و رنگ و بو، تازه به تازه نو به نو

  • کافیست طریق گذر از بن بست های زمانه را در اربعین بنگری، تا دل در شور و جاذبۀ اربعین حسینی راه نجات از ظلمات را پیدا و شیشه عمر دجال زمانه را بشکند. آری تاریخ، تاریخ درخواست همتی از اوست برای برون رفت از ظلمات آخرالزمان. و عجیب است آنان که ظلمت کفر آباد امروز را حس نمی کنند[۴] نمی توانند ندای « هل من ناصر» حسین را ماوراء زندگی متجددانه لبیک گویند.

همت پیرمغان و نفس رندان بود              که ز بند غم ایام نجاتم دادند

از آن زمان که فتنۀ چشمت به من رسید         ایمن ز شر فتنه آخرزمان شدم

  • اربعین عهدیست (با لب شیرین دهنانی) [۵] که شیعه هر سال در این طریق تکرار می کند تا زبان طفل قلبش را بگشاید و تصدیق کندکه: عشق در بلاست و راهی جز درگیری با ظلمات زمان برای برون رفت وجود ندارد.

روندگان حقیقت ره بلا سپرند                 رفیق عشق چه غم دارد از نشیب و فراز

به نیم بوسه دعائی بخر ز اهل دلی           که کید دشمنت از جان و جسمت دارد باز

  • انقلاب اسلامى؛ حماسۀ نظر به اربعینی است که یاران شیدای روح الله وقتى نسيم فناى «فى‏الله» در غرّش‏گلوله‏ى خمپاره‏ها وزيدن مى‏گيرد، به‏جاى آن‏كه به سنگر خانقاه پناه برند تا از هر گزندِ احتمالى مصون بمانند، پيراهن خود را در مى‏آورند و با سينه‏ى برهنه در ميدان جنگ قهقهه‏ى مستانه مى‏زنند.

برو ای طبیبم از سر که خبر ز سر ندارم              به خدا رها کنم جان که زجان خبر ندارم

به عیادتم قدم نه که زبیخودی شوم به                می ناب نوش و هم ده که غم دگر ندارم

غم ار خوری از این پس نکنم زغم خوری بس     نظری به جز تو با کس به کسی دگر ندارم

ز زرت کنند زیور به زرت کشند در بر             من بینوای مضطر چه کنم که زر ندارم

دگرم مگو که خواهم که ز درگهت برانم           تو بر این و من بر آنم که دل از تو بر ندارم

به من ار چه می پرستم مدهید می که مستم        مبرید دل ز دستم که دل دگر ندارم

[۱] الکافی، ج‏۲، ص: ۸۴

[۲] سوره مائده آیه ۵۴

[۳] سوره احزاب آیه ۷۲

[۴] سوره آل عمران آیه ۵۲ : فلما احس عیسی منهم الکفر…

[۵] عهد من با لب شیرین دهنان بست خدا       ما همه بنده و این قوم خداوندانند