گروه فرهنگی صبار

گروه فرهنگی صبار، سلسله مباحث معرفتی

جزوه اربعین؛ شروع حج حسینی همراه با شرح صوتی

جزوه ی زیبای اربعین؛ شروع حج حسینی را که توسط استاد موسویان آماده گردیده است می توانید به همراه شرح صوتی آن دریافت نمایید.

  • اربعین؛ شروع حج حسینی(pdf) دریافت
  • شرح صوتی توسط استاد موسویان دریافت

اربعین شروع حج حسینی

  1. سیرو نهایت کمال انسان جز در سختی تقابل با کفر نمایش پیدا نمی کند. آنان که ابراهیم(ع) وار در مقابل با طاغوت عزم نظام و تمدنی نوارانی و الهی دارند، عالی ترین نتایج را در حال و آینده تاریخ خود رغم می زنند. و خدا وعده محقق کردن درخواست و آرزوی آنان را به عهده می گیرد.
  2. پیامبر اکرم(ص) بارها فرمودند من دعای ابراهیم (ع) هستم. آرزو و دعای ابراهیم(ع) نسبت به ذریه اش این بود: رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ »[۱]  بسیاری از مترجمان و مفسران عبارت «تهوی الیهم» را به میل و اشتیاق به ذریه ابراهیم(ع) ترجمه کرده‌اند ولی معنای صحیح این عبارت «اوج گرفتن و عروج کردن» باشد. یعنی عروج معنوی و ارتباط شیعیان به آن بزرگواران. آری اربعین نمایش دلدادگی مردم به حسینی است که دعای موحدی است که تمام زندگی خود را وقف تمدن توحیدی انسانها نمود، تا آنانکه عزم حضور اربعینی دارند، بداند دعا و طلب شان تا کجا موثر است تا آنجا که حضرت علی (ع) نسبت به زائر امام حسین(ع) می فرمایند: «أَنَا ضَامِنٌ لِقَضَاءِ حَوَائِجِكُمْ وَدَفْعَةِ الْبَلَاءِ عَنْكُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ»[۲] به زائران مى‏فرمايد: من ضامنم كه حوائج شما را بر آورده نموده و بلاء را در دنيا و آخرت از شما دفع كنم.
  3. حضرت صادق(ع) می فرمایند وقتي زائر امام حسين(ع) پياده به زيارت حضرت مي‌رود إِنْ كَانَ مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً ، قبل از رسيدن به کربلا با پاک‌شدن از گناهانش و افزون‌شدن حسناتش، در مقام اُنس با خدا قرار مي‌گيرد و چون به حائر و حواشي قبر مبارک حضرت رسيد حَتَّى إِذَا صَارَ فِي الْحَائِرِ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِينَ الْمُنْتَجَبِينَ ، به مقام مصلحينِ برگزيده مي‌رسد که دغدغه‌ي اصلاح جوامع بشري را دارند و چون زيارت او به اتمام رسيد، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِكَهُ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِينَ به مقام فائزين و پيروزمندان صحنه‌ي تمدن‌سازي نايل مي‌شود و حرکات او حتماً به نتيجه‌ي لازمِ خود مي‌رسد.[۳]
  4. امام باقر (ع) فرمود: « لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ عليه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَيْهِ حَسَرَاتٍ قُلْتُ وَمَا فِيهِ قَالَ مَنْ زَارَهُ شَوْقاً إِلَيْهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُأَلْفَ حَجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ وَأَلْفَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَةٍ وَأَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَأَجْرَ أَلْفِ صَائِمٍ وَثَوَابَ أَلْفِ صَدَقَةٍ مَقْبُولَةٍ وَثَوَابَ أَلْفِ نَسَمَةٍ أُرِيدَ بِهَا وَجْهُ اللَّهِ وَلَمْ يَزَلْ مَحْفُوظاً الْحَدِيثَ وَفِيهِ ثَوَابٌ جَزِيلٌ وَفِي آخِرِهِ أَنَّهُ يُنَادِي مُنَادٍ هَؤُلَاءِ زُوَّارُ الْحُسَيْنِ شَوْقاً إِلَيْهِ فَلَا يَبْقَى أَحَدٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا تَمَنَّى يَوْمَئِذٍ أَنَّهُ كَانَ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَيْنِ عليه السلام»[۴]  اگر مردم مى‏دانستند كه در زيارت قبر حضرت حسين بن على i چه فضل و ثوابى است حتما از شوق و ذوق قالب تهى مى‏كردند و به خاطر حسرت‏ها نفس‏هايشان به شماره افتاده و قطع خواهد شد. راوى مى‏گويد: عرض كردم: در زيارت آن حضرت چه اجر و ثوابى مى‏باشد؟حضرت فرمودند: كسى كه از روى شوق و ذوق به زيارت آن حضرت رود خداوند متعال هزار حجّ و هزار عمره قبول شده برايش مى‏نويسد و اجر و ثواب هزار شهيد از شهداء بدر و اجر هزار روزه‏ دار و ثواب هزار صدقه قبول شده و ثواب آزاد نمودن هزار بنده كه در راه خدا آزاد شده باشند برايش منظور مى‏شود و پيوسته در طول ايام سال از هر آفتى كه كمترين آن شيطان باشد محفوظ مانده… و در روز قيامت نورى به وى اعطاء مى‏شود كه بين مغرب و مشرق از پرتو آن روشن مى‏گردد و منادى نداء مى‏كند:اين كسى است كه از روى شوق و ذوق حضرت امام حسين(ع) را زيارت كرده و پس از اين نداء احدى در قيامت باقى نمى‏ماند مگر آنكه تمنّا و آرزو مى‏كند كه كاش از زوّار حضرت ابا عبد اللَّه الحسين (ع) مى‏بود
  5. اربعین ظهور شجره طیبه ای است که خداوند زمان میوه دادنش را برای تاریخ ما اذن داده است.آنان که دغدغه خروج ازپوچی زمانه را دارند، خوب می دانند برای ثبات قدم خود در حیات دنیایی و آخرتی و تقابل نهایی با شجره خبیثه کثرت زدگی که انحطاط وسقوط خود را پشت ظاهر دل فریبش پنهان کرده ، نیاز به رجوع به ثابتات عصر است.[۵]
  6. نور توحیدی هدیه ای است در ظلمات کثرت زدگی ، که خداوند قلب هر کس را شایسته آن نمی داند. تنها عده ای که نظر به پیامبر توحیدی یعنی ابراهیم (ع) می اندازند، ظرفیت شکستن بت های کثرت زدگی را دارند. حج سنتی است تا هر ساله کثرت ها در قالب رنگ ها و نژادها و.. یکی شوندو با نظر به ابراهیمی که خود به تنهایی امت واحده است؛ امت واحده اسلامی را تشکیل دهند.آری اربعین نظر به امت واحده است که، همانند حج نمایش و ظهور اسم «الله» ای است که جمالش برای مومنین و جلالش برای کافران متجلی می شود. در حریم حج حسینی حرمت حاجی عظیم و کرامتش واجب و برای کافران ابهتش باعث رعب و وحشت است. در اربعین همانند حج تمام  منسب ها و رنگ ها و نژادها و… همه یک عنوان پیدا می کند و آن هم « زائر » ، آن هم در سرزمین امن الهی یعنی « کربلا »[۶]
  7. اربعین شروع حجی است نه با لباس سفید بلکه حجی با لباس سیاه تا داغ همه بشریت در جدایی از عالَم قدس را متذکر شود و ندا سر دهد که : راه قدس از کربلا می گذرد. لباس مشکی قصه همه غصه های دوری و حرمان از حقیقت خودمان و محرومیت از کمالاتی است که خداوند ذیل حاکمیت امام معصوم(ع) برایمان خواسته بود، و ما به آن پشت کردیم. لباس مشکی لباس توبه بشریت است. و اربعین ادامه می یابد تا همه انسان ها داغ جدایی خود از عالَم قدس را به نور امام حسین(ع) بیابد.
  8. حج حسینی در اربعین، توحیدش چنان ظهور پیدا کرده، و از باطن به ظهور رسیده که زائرش تجلی حق گشته و پا قدمش گوسفند ذبح می شود. اربعین هم «سعی» دارد و آن هم «سعی» قدم به قدم با نظر به کاروان اسرائی که منزل به منزل بر آنان مصیبت از غفلت بشری آمده.« سعی» می کند هر چه سریعتر خود را از «مروه» مروت حسینی که درخادمان اربعین به نمایش آمده به «صفای» عالَم هستی وجود نازنین امام عصر(عج) برساند.
  9. وهابیت به خیال خام خودش فکر کرد ، اگر ما را از اجتماع عظیم حج بیرون کند، نقش تاریخی ما گم می شود؛ اما غافل از اینکه حجی جدید با نورانیتی حیرت انگیز نصیب مسلمین شده و نهایت و کمال حج ابراهیمی در اربعین به نمایش در آمده است آری  « و اتم الحج بلقاء الامام» حج با لقاء امام تمام می شود.[۷]
  10. آری خداوند ماوراء همه نقشه مکاران اربعین را به تاریخ مسلمانان بازگرداند تا بتوانند امت اسلامی را پایه گذاری کنند. حضرت امام می فرمایند: « چرا خداوند تبارک و تعالی برای اشک و حتی یک قطره اشک و حتی تباکی، آنقدر ثواب داده است؟ کم کم مسئله از دید سیاسی‌اش معلوم می‌شود و ان شاء الله بعدها بیشتر معلوم می‌شود. اینکه برای عزاداری، برای مجالس عزا، برای نوحه خوانی، برای اینها، اینهمه ثواب داده شده است، علاوه بر آن امور عبادیش و روحانیش، یک مسئله مهم سیاسی در کار بوده است… بلکه مهم، آن جنبه سیاسی است که ائمه ما در صدر اسلام نقشه‌اش را کشیده‌اند که تا آخر باشد و آن، این [که‌] اجتماع تحت یک بیرق، اجتماع تحت یک ایده و هیچ چیز نمی‌تواند این کار را به مقداری که عزای حضرت سیدالشهدا در او تأثیر دارد، تأثیر بکند.».[۸]
  11. از همین الان می توان رعب فراگیر تمدن پوچ زده غرب را در حرکت و اجتماع حسینیان در اربعین حسینی مافوق جوّ رسانه ها، سلاح ها ، و ثروت ها و.. مشاهده کرد.« وقذف فی قلوبهم الرعب»[۹] کافران به مومنان می گویند: لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا  تاریخی برایتان ساخته ایم که دو کار بیشتر ندارید یا به گوشه بخزید و کار به اداره جهان نداشته باشید و یا عالمتان را با برنامه های ما بسازید؛ اما  اربعین پیام و سروش الهی است، که عصر انسان غفلت زده از غیب فرا رسیده است و  نباء و نویدی است که « فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ ». آری زمان زمان توست تا در این بحبوحه ی تاریخی طلب فتح کنی « وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ » خوب به اربعین خیره شو و که اربعین پیامی دلگرم کننده دارد.
  12. کافی است رسالت خود با نظر به اربعین در این تاریخ بشناسی تا دیگر از هیچ کس و هیچ چیز جز خدا ترس در دل راه ندهی و بدانی« الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لایَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّهَ وَ کَفى بِاللّهِ حَسِیباً »[۱۰] کسانی که رسالتهای خدا را ابلاغ می کنند و از او خشیت دارند و از هیچ کس جز او نمی ترسند، خدا برای حسابرسی کفایت می کند. آری تنها خداست که می تواند ما را از این همه شرک، نفاق و تزویر تمدن دل فریب غرب بیرون کشد.

بنی امیه دیروز و غرب امروز زلزله هایی برای پرورش انسانهای است که، افق نگاه خود را وعده های حتمی حق می دانند. هُنالِکَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَديداً [۱۱] آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختی خوردند! اربعین سنت انسان هایی است که ماوراء اختناق زمانه، ترس و وحشت از سلاح های عظیم کشتار جمعی به سنت جابر که از صحابه اهل سّر اهل البیت است اقتداء نموده تا در هنگامه نبرد و رویارویی با همه کفار ، آنچنان ایمان و تسلیمی پیدا می کنند که ندا سر می دهند: وَ لَمَّا رَأَی الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إيماناً وَ تَسْليماً» آری اربعین سنت کسانی است که: « مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضي‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً»[۱۲]

[۱] سوره ابراهیم آیه ۳۵

[۲] تفصيل وسائل الشيعة إلي تحصيل مسائل الشريعة، ج ۱۴، ص ۴۸۵

[۳] اربعین حسینی امکان حضور در تاریخی دیگر- استاد طاهرزاده

[۴] تفصيل وسائل الشيعة إلي تحصيل مسائل الشريعة، ج ۱۴، ص ۴۵۳

[۵] سوره ابراهیم آیات ۲۴ تا ۲۶ – «ا لم تر کیف ضرب اللَّه مثلا کلمة طیّبة کشجرة طیّبة اصلها ثابت و فرعها فی السّماء. تؤتی اکلها کلّ حین باذن ربّها»… یُثَبِّتُ اللهُ الَّذینَ ءامَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِى الحَیوةِ الدُّنیا وَ فِى الآخِرَة.  کتاب امام خمینی و خودآگاهی تاریخی فصل ثابت عصر اثر استاد طاهرزاده مراجعه کنید.

[۶] عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام اتَّخَذَ اللَّهُ أَرْضَ كَرْبَلَاءَ حَرَماً آمِناً مُبَارَكاً قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللَّهُ أَرْضَ الْكَعْبَةِ وَيَتَّخِذَهَا حَرَماً بِأَرْبَعَةٍ وَعِشْرِينَ أَلْفَ عَام  وَقَدَّسَهَا وَبَارَكَ عَلَيْهَا فَمَا زَالَتْ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللَّهُ الْخَلْقَ مُقَدَّسَةً مُبَارَكَةً وَلَا تَزَالُ كَذَلِكَ[۶].امام سجاد عليه السلام فرمود: خداوند قبل از اين كه كعبه را خلق كند؛ كربلا را حرم امن خود گردانيد و آن را از ۲۴ هزار قبل، حرم خود قرار داد وآن زمين را مقدس نمود و برکت داد و قبل از آن خلق ننموده بود مقدّسى و مبارکى مانند آن زمين

[۷] از امام صادق(ع) روایت شده: وَاللَّهِ لَوْ أَنِّي حَدَّثْتُكُمْ بِفَضْلِ زِيَارَتِهِ وَبِفَضْلِ قَبْرِهِ لَتَرَكْتُمُ الْحَجَّ رَأْساً به خدا سوگند اگر فضليت زيارت امام حسين عليه السلام را براى شما بيان كنم يك نفر از شما به حج نخواهد رفت.

[۸] صحیفه نور ج۱۶ ص ۳۴۴

[۹] سوره احزاب آیه۳۶

[۱۰] همان آیه ۳۹

[۱۱] همان آیه۱۱

[۱۲] همان آیات ۲۲ و ۲۳